Friday, September 7, 2007

::اليوم كان موعدي مع رقصة الفلامينكو الاسبانية::




كنت دوما اتمني ان احضر عرضا من عروض دار الاوبرا المصرية


فأنني لم اذهب الي الاوبرا الا مرة واحدة وكنت وقتها طفلة صغيرة

حتي اني لا اتذكر من هذا اليوم شيء سوي اجواء الاوبرا الراقية والرقيقة

فكان اليوم هو ثاني لقاء لي


.........




دخلت القاعة وجلست في مكاني المخصص..اراقب من حولي

انهم جميعا شخصيات يبدو عليها الرقي والكلاسيكية والوقار

وانبعثت من القاعة روائح العطور الفرنسية التي دوما عشقتها

كنت مستمتعة كثيرا بهذا الجو الراقي وتنفست الصعداء وكأن هما كبيرا كان علي عاتقي و لم يعد له وجود عندما جلست في وسط هذا الجو الجميل

حتي اني حاولت مقارنة القاعة بمدرج الكلية ولكني صرفت هذه الفكرة علي الفور


فهذه الافكار ليس لها مكان هنا..واستبعد تماما ان يكون مدرج الكلية كهذه القاعة

!!!


بدأ العرض..بدأ بصوت نبضات القلب..ثم ظهرت ماريا باخيس

وهي من اكبر المبدعين في عالم الفلامينكو المعاصر..أخذتني الدهشة وأنا استمتع بأداء ماريا


علي المسرح..كانت رقصاتها خفيفة وقوية في ذات الوقت
















ادائها اظهر انها سيدة تتحلي بثقة كبيرة في نفسها وقدراتها..ثم تبعها باقي الراقصين يستكملون قوة الاداء سويا


حقا..اعجبني العرض كثيرا لدرجة اني شعرت بالقوة التي كانت تنبعث من ادائهم!! وكنت اتمني ان اري هذا العرض
مرة ثانية فما أجمل هذا الاحساس ..أحسست بأني غادرت الي عالم اخر
عالم خرافي يحكم من خلال قوانين الفلامينكو
الفلامينكو التي تخلق مجال من المشاعر والاحاسيس الجميلة
فكان هذا العرض يأخذني من الفرحة الي الحزن من خلال التركيز العميق,الرقي,السخرية
وحتي الكوميديا في تناقض حاد..حتي تعرفت علي المعني الحقيقي لهذا الابداع
............


وكان هذا موعدي مع الفلامينكو

....................


6-9-2007

15 comments:

Nor Ala Nor said...

حتي اني حاولت مقارنة القاعة بمدرج الكلية ولكني صرفت هذه الفكرة علي الفور

عسل والله ياامونه

على فكره انا بعمل المقارنه دي بس في قاعة الفرح

بحس انهم كلهم في القاعه بيضحكو ويفرحو واتذكر منظرنا واحنا في المدرج

مش حسد عليهم والله بس بحس انهم مش حاملين اي هم بس

بس ايه ياعسوله ده الصور بتخلي اللي مش عارف الفلامينكو زي حلاتي يعرفها

SNOW PRINCESS said...

يا سمسم الواحد مش المفروض يفكر اصلا في الكلية مادام هو قاعد في مكان تاني..انا مش عارفة هي الكلية بتوحشنا كدة ليه؟؟
:)

Casper said...

بسم الله ما شاء الله

أسلوبك جميل أوى خلانى أحسن بالجو فعلا

وكمان أنا مذهول اول مرة أشوف بنت ليها ميول ناحية هذا النوع من الفن

ما شاء الله فعلا

عن نفسى اللى نفسى احضره فعلا حفلة للرفقص على الجليد

رغم اعتراضى على بعض النقاط فيه الا انى بحس انه فن راقى أوى أوى أوى

O S A M A said...

ممممم جميل جو الاوبرا؟

انا الصراحه عمرى ما رحت بس من كلامك اكيد فكرت اروح

اسلوبك في شرح الجووالتفاصيل جميل

تحياتى

Nor Ala Nor said...

ياحبيبتي الكليه اصلا مش بنعرف ننساها

في الدراسه فيها والاجازه بنجري بردو

عليها لغاية اما بقت في دمنا

مانقدرش نتخلى عنها

بس الاضافه جميله بجد

SNOW PRINCESS said...

Casper:
سعيدة بتشريف حضرتك للموضوع..يمكن في ناس كتير مش مهتمة بفنون الاوبرا..لكن العروض اللي بتتقدم بتبقي غاية في الروعة..بالذات انك بتتعرف علي ثقافات بلاد تانية
بالنسبة لعروض الجليد..انا برضه حضرت حفلة ديزني للتزحلق علي الجليد وكانت جميلة جداا
اكتر حاجة عجبتني فيها اني شفت شخصيات الكارتون علي الحقيقة
:)))))

osama:
ميرسي علي مرور حضرتك وان شاء الله حضرتك تحضر عرض للاوبرا عن قريب
هو فعلا بيبقي جميل جداا والواحد بيبقي عايش في عالم تاني
:)


nor ala nor:

سمسم حبيبتي
الحمد لله ان الاضافة عجبتك..وبالنسبة للكلية..الحمد لله علي كل شيء..اهو برضه ساعات الواحد بيفتكر ايام حلوة
:))

يمامة البلوجر said...

ايه الجمال دا مونى
بجد روعة
اسلوب العرض
والصور
تبارك الله فى اختيارك
وبجد من اول الصورة الاولى وانا اتخيل الموسيقى حتى بعد ان انتهيت
تبارك الله فلكِ من الوصف كلمات مبدع حقا
دوما نراكِ حبيبتى

WiLdBiRd said...

ماتفكرنيش انا كنت مهوسة بالموضوع ده وانا صغيرة

بلاش بقى اقول المشاكل اللى كانت بتحصل

:)


بحب كمان عروض الجليد والجمباز

بس انتى فعلا عيشتينا الجو


;)

Anonymous said...

بيتهيألى انا اول مره اروح الاوبرا كنت بحضر هناك ندوه مش عرض

وكانت الندوه غريبه والناس اغرب

ومن ساعتها ارتبطت فى ذهنى باحساس مش لطيف

هههههه

بس الاوبرا نفسها بحب فيها عروض الجليد اوى

بس عمرى ما حضرتها
ادعولى احضرها قبل ما اموت

حلوه ياسنو

SNOW PRINCESS said...

RANA
نورتيني حبيبتي رنا والحمد لله انها عجبتك
:)

WILDBIRD
قولي قولي ...كلنا عدينا علي مرحلة الهوس
بالذات انا كنت مهوسسة بعروض الجليد ولما تيجي سيرتها بتلاقيني رجعت مخي صغير تاني
:)))))))
عروض الجليد دي بتبقي رووعة يا هبة
الواحد عايز حاجة كدة جمب البيت
:)))))

DR NOUR
ميرسي علي مرورك يا همس
وان شاء الله تحضري الاوبرا عن قريب
:))

يمامة البلوجر said...

أهلين حبيبتى
كل سنة وكل المسلمين بخير يارب
ربنا يتقبل منا صالح الأعمال
ويديم فرحتنا بالشهر الجميل
واللمة الحلوة
ويجعله شهر طيب مبارك آميييييين

nesma algendy said...

البوست ده هايل انا فعلا حسيت الجو واتمنيت لو كنت شفته
وكمان عرفت اسم الرقصه اللى مكنتش اعرفه
بجد جميل وانا معجبة باهتماماتك

nesma algendy said...

البوست ده هايل انا فعلا حسيت الجو واتمنيت لو كنت شفته
وكمان عرفت اسم الرقصه اللى مكنتش اعرفه
بجد جميل وانا معجبة باهتماماتك

Little Angel said...

يااااااااااااه ايمى وكانى كنت فى الاوبرا انا كمان نفسىازورها وما شاء الله حبيبتى اسلوب جميل وبسيط وموصل للفكرة ووصف دقيق ومعبر ..جميلة جدااااااااا ..بانتظار المزيد

SNOW PRINCESS said...

Nesma Algendy:

نورتيني يا نسمة..أنا مبسوطة انها عجبتك:)

Little Angel:

أهلا هدهد..يارب ان شاء الله تروحي الاوبرا في يوم بجد واكون معاكي
:))