Tuesday, November 20, 2007

My Dream Island

عمري ما تخيلت اني في يوم من الايام مش هيبقي عندي وقت اني افكر مع نفسي
أو حتي اريح دماغي من التفكير ذات نفسه
ساعتها بحس اني مخنوقة جدااا
مخنوقة من نفسي
من الناس
من أي حاجة قدامي
ببقي عايزة أسافر لمكان بعيد
مفيهوش ناس تضايق بعضها
أو بمعني أصح
مفيهوش حد أساسا

تخيلت نفسي في جزيرة جميلة
كلها ورد بألوان مختلفة متألقة

والفراشات موجودة في كل مكان..وبكل الالوان اللي لما أشوفها
أقول سبحان الخالق
منظومة ألوان ميقدرش بشر يعمل زيها

وكوخ صغير علي قدي..حوليه جنينة مليانة نخل وأشجار


وألاقي العصافير واقفة علي الاغصان
أصحي الصبح علي صوتهم الملائكي

وأروح للشط أتفرج علي موج البحر ..كأنه حتة من حجر الفيروز

سبحان الله..جو جميل فعلا..ونسمة البحر

اللي مالية المكان
كأن البحر بيديني فرصة اني أتنفس هوا جميل..كأنه حاسس بيا
وأرجع ألاقي عصافيري..زي الملايكة ..بحس بألامان معاهم..بحس أنهم أهلي دايما معايا
يخافوا عليا..ويطبطبوا عليا

ياريت أفضل في الخيال ده علي طول..ونفسي فعلا أعيشه بجد في يوم من الايام
وأسافر للجزيرة اللي رسمتها بفرشة خيالي

12 comments:

Nor Ala Nor said...

ايمان حبيبتي

الخيال جميل وانا بحبه كمان جدا

لكن حبيبتي سعات لما الواحد بيكون مخنوق بيبقى عايز يفضفض

فضفضي حبيبتي مع اي حد

حتى لو كان مع نفسك

اه

كلمي نفسك اتكلمي وقولي على اللي مدايقك وحاولي تفكري ازاي تخرجي من مشكلتك بهدوء

جميل انك تتخيلي جزيره جميله والاجمل منظر البحر اللي متخيلاه امامك

لكن اتكلمي معاهم ووسطهم هترتاحي صدقيني

سعات كتير فعلا بنبقى محتاجين نفضفض مع نفسنا مش قادرين نفضفض مع حد

يمكن هروب مننا من المشكله او خوفنا لحسن لو فضفضنا مشكلتنا تكبر اكبر او تزيد مأساتنا اكتر

واحنا مش قادرين او بالمعني نفسنا لاتقدر ان تتحمل كل هذا

دعواتي حبيبتي ان تخرجي من ازمتك على خير

سلام حبيبتي

WiLdBiRd said...

ايمى

بلييييييييز

الكوخ اللى هناك على نفس الجزيرة


احجزيه ليه

انا مش هاقعد معاكى هاسيبك لوحدك

اه

وهاروح الشط التانى من الجزيرة

مش هاجى عند الشط بتاعك

Muhamed Elshahidy said...

what a pretty imagination .... sometimes sad feeling inside result in fabulous creations

Emy , don't give up to your sadness and make it point advance you forward

Casper said...

كلام قريب أو يكاد يكون نسخة من مذكراتى الخاصة

فحلم الجزيرة الهادئة مليئة الألوان ومحاط بالماء الصافى حلم معظم الناس تقريبا
لكن الله وفقك فى رسم الصورة بأسلوب جذاب , بارك الله لك فيه

مش لازم على فكرة يكون الاحساس ده نتيجة اكتئاب أو حاجة, هو عادى , احساس بالزهق والهبوط النفسى بيطلع مرة كل 14 يوم على حسب نظرية الدورة النفسية لعالم ألمانى نسيت اسمه

:)


ممكن يكون نتيجة الظغط من أكتر من اتجاه وكثرة المعاملات الانسانية بألوانها المختلفة تخلق نوعا من الرغبة فى الانفراد بالنفس ولو لفترة , وهى فترة ضرورية

أنصك باتخاذها ولو انها صعبة فى كليتنا دى , معلش

أبدل الله همك فرحا هائلا فى القريب العاجل باذن الله

SNOW PRINCESS said...

Nor Ala Nor:
ربنا يخليكي يا سمسم..ساعات الواحد مش بيبقي عايز يتكلم خالص..بيبقي الصمت أفضل في الحالة دي بس طبعا الفضفضة مهمة زي ماقلتي
:)
أنا بس حبيت أريح دماغي بأني اتخيل نفسي بالي مرتاح واريح دماغي من التفكير شوية
بس كدة
تسلميلي يا قمر
:))


Wildbird:
لا مليش دعوة ..الجزيرة دي بتعتي لوحدي
في جزيرة تانية قريبة هبقي احجزهالك
:D
نورتيني يا هبة
:)


Alshehidy:
Thanks DR Mohamed for your encouragement and as people say>>The bullet that doesnot kill you, makes you stronger:)
Thanks 4 passing.


Casper:

كلام حضرتك مظبوط مية المية..الواحد فعلا بيجيله أوقات بيبقي عايز يبقي لوحده خالص ولا حتي يتكلم مع حد..وبتبقي فعلا أفضل ان الواحد يفضل ساكت شوية
تشرفت بمرورك د.أحمد
:)

zi.One said...

الخيال نعمة جميلة رزقنا الله بها
كفاية انك بخيالك تقدري تهربي لأي مكان و في أي وقت و من غير قيود عليكي

SNOW PRINCESS said...

ZiOne:

مفيش أحلي من ان الواحد ينسي كل شيء ويهرب للخيال عشان يخفف شوية عن نفسه فعلا

شكرا علي التعليق د.شريف

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

ايه الأماكن دي يا ايمان

أنا طبعا باحسدك ولو ان اللي في خيالي ميكملش ربع اللي في خيالك

أنا يا دوبك عايز بحر وشط فاضي وأنا دماغي هترسم الباقي
علي فكره شكل البنات طماعين عاوزين زهور بكل الألوان وكوخ وسماء صافيه ... ايه ده كله

لو لقيتي في جزيره قريبه منك لما تروحي حته فاضيه .. شط فاضي قدام البحر .. ابعتي لي علي الايميل عشان أجي أحتل المكان ده..

نييجي بقه للكلام الجد
إذا وجدت نفسك يوما .. تضيق ذرعا بهذي الحياة
لا تحتمل المكوث فيها .. وتعيشها في قمة المأساة
فعد إلي منهاج ربك خيرٌ .. من اتباع الشيطان واللذات


دي حاجه قديمه كنت كاتبها يمكن يكون فيها الحل

أحب أقول لك الصوره اللي علي صفحة المدونه راااااااائعه وضحكه البنت زوي العسل وكل أما أشوفها أضحك .. جايباها منين؟

أتمني لك حياة هانئه يملؤها الهدوء والسكينه والسعاده والحب

SNOW PRINCESS said...

Mahmoud Farag:
أيوة طبعا..البنات طماعين
ههههههه
الموضوع بعيد عن الطمع خالص..الفكرة بس ان الواحد بيحاول يرسم صورة جميلة بخياله مهما تكون الصورة دي غير واقعية بس علي الاقل..بحسس نفسي ان في أمل اني في يوم من الايام ممكن ابقي في مكان ملائكي زي ده

عجبتني جداا الابيات اللي حضرتك كتبتها..أول حاجة الواحد يعملها انه يستعين بالله علي اي مشكلة او ضيق

بالنسبة للصورة..انا اساسا نفسي افتكر انا جبتها منين..انت عارف الزهايمر بقي مع طلبة الطب
:D
أسعدني مرورك د.محمود

Anonymous said...

ايمىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى


سنووووووووووووووو


معلش معليه صوتى علشان تسمعينى ما انت بقى فى الجزيره البعيده

:)


بصى ياستى الخيال جميل جدا وحلو

انا تقريبا ليه حياه تانيه عايشاها بجد بكل معنى الحياه

بس فى الاخر ده خيال

انا اكتشفت ان الانسان بجد لو فكر ازاى يخلى الواقع احسن من الخيال هيعرف

لان الواقع ده مبنى بأيدينا احنا وبأفكارنا وبأحلامنا

جربى تغيرى الواقع الى انت عايشه فيه بدل ما تهربى للخيال

لانى بعتبر الهروب للخيال ده ضعف

واحنا مش ضعاف


دورى على حد يساعدك انك تغيرى الواقع وانا اعرف ان ليكى اصحاب كتير فعلا بيحبوكى

وانا منهم

ولو ان احنا متقبلناش الا مره واحده بس بجد انا سعيده جدا بمعرفتى بيكى

بجد ياايمى متستسلميش للخيال وابتدى فى تجميل الواقع


بس مش معنى كده انك تتخلى عن الخيال لا

اكيد كلنا محتاجين الخيال بس بحدود وبنسبه معقوله


يارب اكون افدك


سلام ياقمر

SNOW PRINCESS said...

DR Nour:

كلامك تمام يا همس..متقلقيش أنا الحمد لله من أكتر الناس اللي بحب اغير من الخيال الي الواقع..بس طبعا ببقي محتاجة ناس تساعدني وتزود الحماس..عشان نبقي أحسن

نورتيني يا قمر بكلامك الحلو ده وانا كان ليا عظيم الشرف اني قابلتك..بجد ونفسي أشوفك تاني..البركة في مني بقي
:D

Little Angel said...

ايمى عزيزتى ..سبحان الله نفس الى باحلم بيه ولكن بعد معرفتى باللى انتى عارفه ..بلاش بحر او من بعيد يعنى ..الهدوء نعمة والراحة لاحرمك الله منها ..امتعينا حبيبتى